Sollicitatiebrieven en motivaties zijn op hun retour

Werkgever moet accepteren dat mobiele sollicitaties korter en sneller zijn

Amsterdam, 6 juli 2017 - Werkgevers moeten hun wervings- en sollicitatieprocessen nog veel meer inrichten op de explosieve opkomst van mobiel, anders missen zij straks een groot deel van het talent op de arbeidsmarkt. De huidige generatie digital natives wil snel en gemakkelijk kunnen solliciteren anders ‘surfen’ ze snel door naar een andere werkgever. Solliciteren neemt ook een andere vorm aan. Monsterboard signaleert een sterke opkomst van nieuwe en vooral snellere manieren van solliciteren via video, WhatsApp of social media met als gevolg dat sollicitatiebrieven en motivaties steeds meer op hun retour zijn. Het recruitment platform ziet nu al dat 42% van het verkeer op de website via mobile devices binnenkomt. Dat blijkt uit het Monster Year Report 2017, waarin Monsterboard jaarlijks de arbeidsmarkt onder de loep neemt.

Sollicitanten via mobiel hebben geen zin om lange motivaties te typen Werkgevers moeten hun wervingsstrategie op de mobiele groei afstemmen door onder meer hun manier van kijken naar kandidaten aan te passen. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: “Dit is een punt dat even wennen zal zijn voor veel recruiters. Omdat niet alle mobiele sollicitanten zin hebben om een uitgebreide motivatie te typen als ze met een smartphone solliciteren, kan het zijn dat je als bedrijf een vrij summiere reactie krijgt die soms niet meer is dan iemands naam en adresgegevens.”

Voor recruiters betekent dit dat ze zelf online meer gegevens moeten opzoeken van de persoon die achter een sollicitatie zit. Zandonà: “Je kunt dit lastig vinden als recruiter, omdat je van mening bent dat sollicitanten gemotiveerd moeten zijn en een inspanning moeten leveren om voor een baan in aanmerking te komen. Maar daarmee ga je voorbij aan het feit dat de digitale wereld gewoon sneller, eenvoudiger en laagdrempeliger is geworden. Deze ontwikkeling biedt namelijk veel kansen om meer kandidaten te bereiken en ook mensen te vinden die veel beter passen op jouw vacatures.”

Mobiele sollicitatie app

Monsterboard lanceert binnenkort een sollicitatieapp waarmee je door het vacatureaanbod heen kunt swipen: leuke baan, swipe rechts - niets voor jou, swipe links. Deze functionaliteit is ontwikkeld door Jobr. Het systeem is zelflerend en weet op basis van het swipegedrag steeds beter welke banen wel of niet geschikt zijn en dus moeten worden getoond. Zo krijg je als gebruiker meteen een mogelijk zeer geschikte baan op je scherm te zien, zonder dat je eerst door een hele lijst hoeft te scrollen. Zandonà geeft aan: “Het maakt het banen zoeken op mobiel een stuk makkelijker en aantrekkelijker, wat de nieuwe generatie zeker zal aanspreken. Wij zijn ervan overtuigd dat deze app en andere manieren van mobiel solliciteren de norm zijn voor de toekomst!”

Monsterboard creëerde in 2016 al een opmaat voor haar mobile first strategie en lanceerde een mobiel geoptimaliseerde Employer Branding Solution voor werkgevers om nog effectiever kandidaten te bereiken. Ook voegde Monsterboard in de zomer Facebook toe en dit voorjaar ook Instagram aan het social advertising pakket. Met Monster Social Job Ads worden vacatures getoond aan zowel actieve als passieve werkzoekenden op Instagram, Facebook en Twitter. Monsterboard wil werkgevers zo goed mogelijk blijven bedienen in de zoektocht naar toptalent en zal daartoe zoveel mogelijk nieuwe technologie gebruiken die het solliciteren via mobiel veel gemakkelijker maakt voor werkzoekenden en werkgevers.

Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

berichten