Millennial overtuigd van zichzelf in zoektocht nieuwe baan

Ouders nog altijd groot voorbeeld voor eigen carrière

7 september 2016 – Bij het zoeken naar een nieuwe baan weet 50% van de Nederlandse millennials (18 – 35 jarigen) precies wat hij zoekt en 60% is ervan overtuigd dat hij de gewenste baan ook zal vinden. 70% zegt de online plekken te kennen waar je moet zoeken om een nieuwe baan te vinden, een kwart zegt dit echter niet te weten. Zoeken naar een baan gebeurt in het merendeel van de gevallen via vacaturesites (65%), bedrijfswebsites (44%) of zakelijke social media als LinkedIn, Xing of Glassdoor (31%). Ook worden werkgevers rechtstreeks benaderd (32%) en worden online zoekmachines (31%) en print media gebruikt (24%). Dat blijkt uit het World of Work onderzoek van Monsterboard* onder 4114 werknemers in Europa.

Bijna 40% van de Nederlandse millennials uit het onderzoek wordt een tot vijf keer per jaar benaderd door een headhunter of recruiter van een bedrijf. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: “Headhunters benaderen millennials meestal voor een baan in de branche waarin ze al werkzaam zijn. Opvallend is echter dat een derde van de millennial doelgroep bij het wisselen van een baan op zoek zou gaan naar een geheel andere functie in een ander bedrijf of zelfs in een andere sector.”

 

Goed inlezen helpt je verder in sollicitatie

Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: “Millennials weten precies wat ze willen en ze lijken ervan overtuigd dat ze ook weten hoe ze dat moeten bereiken. Maar om datgene wat ze voor ogen hebben ook te kunnen verkopen in een sollicitatiegesprek, is het van belang dat zij zich heel goed voorbereiden. Ze moeten zich inlezen in een bedrijf en hierop anticiperen in een gesprek. Als je goed over de bühne kunt brengen in een gesprek waarom jij bij dat bedrijf wilt werken, dan heb je vast een goede start in een sollicitatieprocedure. En zo zijn er nog veel meer handige adviezen. Millennials moeten vooral niet schromen om hulp te vragen aan mensen uit hun omgeving of om online en bij experts advies in te winnen.”

 

Top 8 van mensen die millennials raadplegen bij sollicitaties:

1)     Professionele loopbaancoach (35%)

2)     Voormalige collega (27%)

3)     Recruitment consultant (26%)

4)     Partner/echtgenoot (24%)

5)     Huidige collega’s (22%)

6)     Beste vrienden (19%)

7)     Ouders (14%)

8)     Leraren school/universiteit (8%)

 

Hoewel ouders bij sollicitaties niet de belangrijkste adviesgevers zijn, geeft 30% van de millennials wel aan dat hun ouders grote invloed hebben gehad op hun carrière of een groot voorbeeld zijn voor de persoon die ze nastreven te zijn.

 

Advies bij carrière

Monsterboard publiceert deze cijfers uit World of Work deze week ter gelegenheid van de start van haar nieuwe campagne. Monsterboard wil millennials verder helpen in hun carrière en dat gaat verder dan alleen vacatures aanbieden. Op monsterboard.nl/carriere-advies/ kunnen kandidaten tips & tricks vinden voor het maken van cv’s en sollicitatiebrieven en het voeren van sollicitatiegesprekken. Zandonà: “In de campagne steekt Monster van Monsterboard letterlijk zijn grote harige voet voor je tussen de deur en hij steekt zijn klauwen uit de mouwen voor jouw carrière. En dat is precies wat wij doen voor millennials in hun zoektocht naar de beste baan!”

 

*World of Work 2016 bestaat uit kwantitatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov onder 4114 werknemers in Europa (Nederland, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk) en kwalitatief onderzoek door Monsterboard Nederland, in de periode 11 mei tot 18 juni 2016.

Download PDF
Download PDF
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.