Geef je carrière een boost met Twitter: #JouwBaan

Een samenwerking tussen Twitter, Monsterboard en het UWV

40% van de Nederlandse Twitteraars gebruikt het platform zakelijk en volgt bedrijven waar ze graag zouden willen werken. Dit is het hoogste percentage van heel Europa, blijkt uit nieuw onderzoek van Twitter. Op donderdag 19 mei organiseert Twitter samen met partners UWV en Monsterboard een online banendag. In Nederland vinden op die dag onder de hashtag #JouwBaan verschillende activiteiten plaats om Twitteraars een boost te geven naar een volgende stap in hun carrière.

Twitter’s virtuele banendag #JouwBaan is er zowel voor werkzoekenden, op zoek naar de volgende baan, als voor werkgevers die uitkijken naar nieuw talent. Gedurende de hele dag zullen bedrijven uit verschillende sectoren en Europese landen hun vacatures Tweeten in een poging de beste kandidaten te vinden en openstaande functies in te vullen. Werkzoekenden worden opgeroepen om hun cv in 140 tekens of minder te Tweeten en zich op deze manier aan potentiële werkgevers te presenteren. Partner UWV (@UWVnl) zal de rol van matchmaker vervullen en werkzoekenden met werkgevers koppelen via de hashtags #MatchAlert en #JouwBaan. Ook organiseert UWV deze dag een webinar over het inzetten van social media in de zoektocht naar werk. Monsterboard (@MonsterNieuws) deelt 19 mei de gehele dag tips via live Periscope sessies over online netwerken en het scoren van je droombaan.

“Social media is een laagdrempelige manier om meer informatie in te winnen over een bedrijf of om in contact te komen met een recruiter. Maar recruiters zoeken ook op sociale profielen om geschikte kandidaten te vinden. Wat is er over jou te vinden en hoe draagt dit bij aan je online imago? Wij helpen je ook tijdens de #JouwBaan banenmarkt graag verder op zoek naar jouw betere baan.” aldus Rachael Parratt, Marketing Director Monsterboard.

“Steeds meer werkgevers zetten social media in om personeel te werven. Dat blijkt uit onderzoek van UWV onder bedrijven die in 2015 vacatures hebben geplaatst. Bijna een op de vijf bedrijven zet social media in. In 2013 was dat minder dan een op de tien. Om werkgevers die een vacature Tweeten en werkzoekenden die zichzelf via Twitter presenteren een handje te helpen, probeert UWV deze dag zoveel mogelijk matches te maken. Dat doen wij in de vorm van een Tweet aan de betreffende werkgever en werkzoekende met de hashtag #MatchALert.” aldus woordvoerder Remco Icke van UWV.

Twitter helpt bij banenjacht

Uit onderzoek onder 1200 Nederlandse Twitteraars bleek dat 40% het platform gebruikt om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over bedrijven die ze leuk vinden of waar ze graag voor zouden willen werken.

Een derde (27%) van de gebruikers heeft weleens een vacature getweet, geretweet of gedeeld. Ook blijk dat 29% van de ondervraagden dit jaar op zoek is naar een nieuwe baan. Echter, bleek uit het onderzoek ook dat potentiële werknemers meer kunnen doen om zichzelf aantrekkelijk te maken voor bedrijven. Slechts 10% geeft aan dat ze hun Twitterprofiel hebben aangepast om beter over te komen op potentiële nieuwe werkgevers.

Brian Lavery, Hoofd Marketing Twitter Europa: “Met meer dan 40% van de Nederlandse Twitteraars die het platform zakelijk gebruiken en 29% die dit jaar op zoek is naar nieuw werk, is het duidelijk dat Twitter een enorm potentieel aan werkzoekenden biedt voor organisaties. Wij vinden het geweldig dat onze partners UWV en Monsterboard dit initiatief steunen en dat een aantal toonaangevende organisaties via de hashtag #JouwBaan beschikbare vacatures gaan publiceren.”

“Dit onderzoek toont ook aan dat het via Twitter mogelijk is om in contact te komen met de organisatie waar je graag wilt werken. Met een aantal simpele handelingen zoals het aanpassen van je profielfoto, bio en het Tweeten van relevante content over de sector waar je graag wilt werken, kun je opvallen bij jouw droomwerkgever.” vervolgt Lavery.

In Nederland gebruikt men de hashtag #JouwBaan om mee te kunnen doen. Bedrijven worden ook aangemoedigd om sectorspecifieke hashtags (zoals #Marketing #Bouw #Financieel) en/of de locatie van de baan (#Amsterdam #DenBosch #Utrecht) aan de Tweets toe te voegen, om het zo makkelijk mogelijk te maken voor werkzoekenden om hen te vinden.

Download PDF
Download PDF
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

berichten