Werkende Nederlander ontevreden over manager

Manager zijn wordt gezien als lastige opgave

09 FEBRUARI 2016, AMSTERDAM
Samenvatting
Bijna twee derde (64%) van de Nederlanders is ontevreden over zijn manager. Dat is hoger dan het mondiale gemiddelde. Wereldwijd is de helft van de werknemers niet te spreken over zijn baas. Slechts 17 procent van de Nederlanders is blij met zijn manager.

Bijna twee derde (64%) van de Nederlanders is ontevreden over zijn manager. Dat is hoger dan het mondiale gemiddelde. Wereldwijd is de helft van de werknemers niet te spreken over zijn baas. Slechts 17 procent van de Nederlanders is blij met zijn manager. Dat geldt wereldwijd voor bijna een derde van de medewerkers (31,7%), blijkt uit onderzoek van carrièresite Monsterboard. De werkende Nederlander staat dan ook niet graag in de schoenen van zijn manager. Een ruime meerderheid van 83,6 procent denkt dat het lastig is om een goede manager te zijn. Van de managers die meededen aan het onderzoek geeft ruim de helft (51,9%) aan dat dit daadwerkelijk zo is.

Dat een goede manager zijn geen sinecure is, blijkt ook uit de terughoudendheid van de werkende Nederlander om zelf die rol op zich te nemen. Ondanks dat een derde denkt dat hij het beter zou doen dan zijn eigen manager, heeft slecht 16 procent de ambitie om dit jaar door te groeien tot manager. De managers die meededen aan het onderzoek willen wél doorgroeien: 38,6 procent wil op korte termijn doorgroeien naar een hogere functie bij zijn huidige werkgever.

“Ook managers krijgen wel eens kritiek. Juist een goede manager neemt dit serieus en zoekt naar verbeterpunten om daar zelf wat van te leren”, aldus Gian Zandonà, managing director van Monsterboard.nl. “Werknemers die het gevoel hebben dat hun manager hen nog weinig te bieden heeft om te kunnen excelleren, zouden juist zelf het gesprek hierover moeten aan gaan met hun leidinggevende. Probeer eens een open gesprek te houden met je manager waarin je elkaar feedback geeft. Dat is voor beiden heel leerzaam. Ook kun je zelf een plan maken om door te groeien tot een goede manager.”

Tips van Monsterboard om een goede manager te zijn

  • Empower medewerkers – Vraag je af (of vraag gewoon) wat jouw team nodig heeft om optimaal te kunnen presteren. Je kunt misschien niet aan alles gehoor geven, maar het laat ook zien dat je het beste voor hebt met jouw team.
  • Wees toegankelijk – Zorg dat je zichtbaar bent op de werkvloer en weet wat er speelt op werkniveau. Blijf wel de manager en niet de nieuwe beste vriend van de medewerkers.
  • Helicopterview – Zorg dat je in grote lijnen weet wat de status is van alle projecten, zodat je kunt bijsturen als iets niet helemaal lekker loopt.
  • Eén op één feedback – Regelmatige één op één gesprekjes met medewerkers creëren ruimte om dingen te bespreken die mensen liever niet in groepssetting op tafel gooien.
  • Transparantie – Deel zoveel mogelijk informatie met jouw team, zoals zaken die relevant zijn voor projecten, statussen, beslissingen van hoger af, visies en doelen, maar ook interne kwesties. Openheid wordt op de werkvloer zeer gewaardeerd door medewerkers.
Afbeeldingen
Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

berichten