Sterke toename van mobiel in zoektocht naar nieuwe baan

06 FEBRUARI 2014, AMSTERDAM
Samenvatting
Het zoekgedrag van werkzoekenden is afgelopen jaar behoorlijk veranderd, zo blijkt uit een analyse van Monsterboard.nl over 2013. Ruim een kwart (26,5%) van de werkzoekenden zoekt mobiel naar een nieuwe baan, dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van 2012 (bron: Monsterboard 2014).

Het zoekgedrag van werkzoekenden is afgelopen jaar behoorlijk veranderd, zo blijkt uit een analyse van Monsterboard.nl over 2013. Ruim een kwart (26,5%) van de werkzoekenden zoekt mobiel naar een nieuwe baan, dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van 2012 (bron: Monsterboard 2014).Uit maandelijkse cijfers over het zoekgedrag blijkt dat het woord administratie de meest gezochte term was in 2013. Voorgaande jaren was dit steeds secretaresse. Dit blijkt uit het vandaag verschenen Monster Year Report.

De stijgende lijn van het gebruik van mobiele devices bij het zoeken naar vacatures houdt aan. Vooral tijdens de ontbijturen en op weg naar kantoor én in de avond is het gebruik van mobiel hoog ziet Monsterboard in de bezoekcijfers. Een goede mobiele site is dus van groot belang voor werkgevers. Van de 26,5 procent die Monsterboard in 2013 via mobiel bezoekt, deed 61 procent dat via een smartphone en 39 procent via een tablet (bron: Monsterboard).

Oriëntatiebronnen
De vacaturesite is de meest gebruikte oriëntatiebron (56%) voor het zoeken naar vacatures (bron: AGO, Intelligence Group 2013). Vooral in het eerste deel van de week wordt druk gezocht naar nieuwe vacatures, waarbij dinsdag eruit springt als drukst bezochte dag op Monsterboard.nl. De open sollicitatie en het inzetten van het eigen netwerk (beide 39%) staan op de tweede plek van meest gebruikte oriëntatiebronnen (Bron: AGO). Hierbij kan het gaan om het inzetten van het eigen (professionele) netwerk maar ook om het op de hoogte blijven van relevante vacatures via social media (bron: Monsterboard).

Zoekwoorden
Jarenlang was secretaresse de meest gebruikte zoekterm bij Monsterboard. Deze is in 2013 van haar troon gestoten door administratie, gevolgd door account management. Uit de top 20 van meest gebruikte zoekwoorden zijn vakantiewerk en bijbaan dit jaar helemaal verdwenen. Dit terwijl vakantiewerk in 2012 nog een van de meest gebruikte zoektermen was. Nieuw in de top 20 is het zoekwoord zorg, ondanks de bezuinigen zijn veel bezoekers van Monsterboard toch geïnteresseerd in werken in de gezondheidszorg. De grootste stijger is het zoekwoord verkoop: van plaats 20 naar plaats 10 (bron: Monsterboard).

Meeste vraag naar IT’ers
Werkgevers hebben net als voorgaande jaren het meeste behoefte aan IT’ers. Maar liefst 22,9 procent van alle vacatures vroeg personeel in die richting. Ook Technici (15,7%) en Sales-medewerkers (15,3%) werden veel gevraagd in 2013. Daarnaast waren er veel vacatures in de categorieën Accounting/Financieel (10,5%) en Marketing/Product (4,4%) De grote vraag naar IT’ers is ook terug te zien in de top-10 van functies die werden gezocht door werkgevers in 2013. De eerste drie zijn net als vorig jaar software- en webdevelopment, accountmanagement en werktuigbouwkunde, waarbij de vraag naar software- en webdevelopment alleen maar verder is gestegen (vorig jaar nog 4,7%) (bron: Monsterboard).

Het Monster Year Report is hierte downloaden.

Download PDF
Download PDF
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

berichten