Recruitment in de toekomst geen mensenvak meer

Technologie verandert de aard van het vak en de vaardigheden van recruiters

18 DECEMBER 2014, AMSTERDAM
Samenvatting
Met de opkomst van nieuwe technologieën worden sommige vaardigheden van recruiters in de toekomst overbodig. Het sourcen van kandidaten of het interviewproces zal in toenemende mate worden geautomatiseerd met als gevolg dat de functieomschrijving van de recruiter drastisch zal veranderen.

Tijdens het in november gehouden Monster Year Event bespraken recruitment goeroe en futurist Kevin Wheeler en Andrea Bertone, Executive Vice President Monster Europe and North America Sales, trends en uitdagingen voor de recruitmentindustrie en hoe de volgende generatie van recruiters hierop kan reageren.

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op, zo ook binnen recruitment. De afgelopen jaren is het aantal middelen om kandidaten te benaderen en de manier waarop recruiters kunnen communiceren enorm uitgebreid. Het recruitmentlandschap is hierdoor steeds complexer geworden. Door een wildgroei aan middelen, fragmentatie van werkzoekenden en een verschuiving in de samenstelling en het gedrag van de beroepsbevolking is het voor recruiters steeds lastiger om de juiste aanpak te bepalen voor hun doelgroep. Hoe recruiters en organisaties zich aanpassen aan deze nieuwe werkelijkheid bepaalt hun toekomstige succes.

Proliferatie en fragmentatie
Nieuwe technologieën als job aggregatie en social media hebben het online recruitmentlandschap veranderd. Het nieuwe speelveld is zeer gefragmenteerd en enigszins verwarrend. Vandaag de dag is er een groot aantal vacaturesites, variërend van regionale of niche job boards tot job aggregators of grote vacaturesites. Deze partijen richten zich stuk voor stuk op hetzelfde publiek wat betekent dat actieve werkzoekenden overladen worden met mogelijkheden. Tegelijkertijd worden ook werkgevers geconfronteerd met zeer veel mogelijkheden, van traditionele job boards tot een groeiend aantal social media. Ook zij moeten keuzes maken.

"Recruiters moeten inzien dat het recruitmentlandschap complex is en snel verandert. Veel recruiters vertrouwen nog steeds op traditionele tools en technieken en zien vaak nieuwe technologieën nog over het hoofd. Maar nieuwe tools maken hun werk juist efficiënter waardoor ze meer tijd over hebben om nieuwe vaardigheden te leren of op een andere manier meer waarde toe te voegen aan hun positie binnen de organisatie. De ontwikkelingen volgen elkaar tegenwoordig zo snel op dat het voorspellen van de toekomst een onmogelijke opdracht is", zegt Kevin Wheeler.

Talent mapping
De manier waarop recruiters kandidaten vinden, selecteren en volgen is door de technologie aanzienlijk verdiept en verbreed. Er zijn betere zoekmogelijkheden en recruiters kunnen putten uit nieuwe vormen van social media gedreven profielen. Recruiters hebben toegang tot meer mensen en zelfs werkzoekenden die niet actief zijn kunnen worden bereikt. Dit zal bedrijven helpen in de strijd om talent (war for talent).

"Een sollicitatiegesprek kun je tegenwoordig al vervangen door online diensten die een persoonlijkheidstest uitvoeren en vaardigheden van kandidaten analyseren. Social media en andere online tools zijn nu al in staat om het werk van dure recruitmenttests over te nemen. Het web is je CV en sociale netwerken zijn je referenties. Ik verwacht dat dit in de toekomst een steeds grotere rol gaat spelen", aldus Kevin Wheeler.

Volgens Monsterboard is de enorme hoeveelheid beschikbare informatie van actieve online gebruikers de kracht van het sociale web. Professionele online communities zijn de rijkste bron ooit voor het vinden van talent. Recruiters moeten dit omarmen en profiteren van deze voordelen. Technologie opent communicatielijnen die voorheen niet bestonden en het ontsluit passieve kandidaten die voorheen onzichtbaar waren; die persoon die niet op zoek is naar een nieuwe baan, misschien geen online cv heeft of over een bijgewerkt social media profiel beschikt.

"Door professionele informatie die mensen achterlaten op het web te bundelen en te aggregeren tot een profiel is het mogelijk om schaars of ongrijpbaar talent te vinden. People aggregation maakt het mogelijk om over meer kandidaten en relevantere profielgegevens te beschikken. TalentBin by Monster, een nieuwe dienst die wij dit jaar hebben overgenomen, maakt volledig gebruik van deze ontwikkeling. De dienst struint het social web af en aggregeert profielen van mensen. TalentBin is in staat om anders onmogelijk vindbare kandidaten te vinden en zeer complete en actuele profielen samen te stellen", aldus Andrea Bertone.

De typische recruiter in 2020 - 2024 volgens Kevin Wheeler
De geschetste veranderingen zullen een grote impact hebben op de rol van de recruiter. Over een paar jaar zal het vak drastisch veranderd zijn. Computers zullen veel van de menselijke wervingsvaardigheden overbodig maken en recruiters die vasthouden aan traditionele tools zullen niet meer mee kunnen. In 2020 - 2024 werken recruiters veelal zelfstandig, als freelancer voor meerdere werkgevers en in korte projectcycli. Ze besteden minder tijd aan uitvoerende traditionele taken zoals sollicitatiegesprekken of het zoeken naar talent. Ze maken gebruik van technologie om talent te vinden, te beoordelen en mee in contact te komen. Recruiters moeten in staat zijn om deze technologieën met elkaar te combineren. De belangrijkste factor voor succes voor de recruiter van de toekomst is het vermogen om te leren.

Download PDF
Download PDF
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.