Jongeren zijn de waaghalzen van de arbeidsmarkt

22 DECEMBER 2014, AMSTERDAM
Samenvatting
Jongeren zijn bereid meer risico’s te nemen dan werknemers uit andere leeftijdsgroepen. Bovendien zijn ze optimistischer over hun toekomst op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit ‘Op weg naar Beter’, een jaarlijks arbeidsmarktonderzoek van carrièresite Monsterboard gehouden onder meer dan 1.000 respondenten.

Hoewel jongeren zwaarder door de crisis getroffen lijken, schatten zij hun eigen positie op de arbeidsmarkt helemaal niet zo slecht in.Zo staan ze (leeftijdsgroep van 18-24 jaar) meer dan gemiddeld open voor een nieuwe baan. Ook overweegt een kwart hun werkende leven om te gooien om voor zichzelf te beginnen en hebben zij meer vertrouwen in de arbeidsmarkt.

Opvallend is dat een kwart van de ondervraagde jongeren aangeeft hun werkende leven om te willen gooien om voor zichzelf te beginnen. Over alle leeftijdsgroepen is dit 14 procent, en naar mate men ouder wordt neemt de bereidheid om risico te nemen af.

Leeftijd Percentage

25 - 34 jaar 17,5%
34 - 44 jaar 16,0%
45 - 54 jaar 12,3%
55 - 64 jaar 2,7%
gemiddeld 14,0%

Tabel 1 Eigen bedrijf starten (risico nemen)

Ook kiezen zogenoemde Millennials minder dan de rest voor de zekerheid van het behoud van de huidige baan. Jongeren willen duidelijk meer risico nemen dan de rest van de beroepsbevolking.

“Jongeren zijn de waaghalzen van de arbeidsmarkt. Ze hebben ook minder te verliezen omdat ze vaak geen gezin of hypotheek hebben. We zien dat veel jongeren openstaan om voor zichzelf te beginnen en minder waarde hechten aan zekerheid op lange termijn”, aldus Gian Zandonà, Managing Director bij Monsterboard. “Wat ook meespeelt is dat de maatschappij tegenwoordig in alle opzichten met sneltreinvaart verandert. Jongeren van deze tijd beseffen maar al te goed dat de wereld er over vijf jaar compleet anders uit zal zien. En daarmee ook de arbeidsmarkt.”

Lees hier ons blog over het inspireren en behouden van Millennials.

Snel aan een baan
Werknemers tot 44 jaar hebben het meeste vertrouwen in de arbeidsmarkt. Een derde verwacht binnen drie maanden een baan te vinden terwijl het gemiddelde bij oudere werknemers op 23 procent ligt. Jongeren nemen dus niet alleen meer risico maar zijn ook nog eens optimistischer.

Moeilijk te verleiden
Jonge werknemers voelen zich minder gebonden aan een werkgever dan oudere. Wanneer ze wél graag bij hun werkgever blijven, komt dat doordat de huidige baan inhoudelijk goed bevalt, ze recent zijn begonnen bij hun werkgever of omdat de werksfeer bij de huidige werkgever heel goed is. Volgens Gian Zandonà is er een duidelijke tendens te zien in de veranderende wensen van jongeren wanneer het gaat om een baan: “Millennials vinden het belangrijk een baan te vinden waar ze hun passie in kwijt kunnen en doorgroeimogelijkheden hebben. We zien dat jongeren ook vaker solliciteren naar tijdelijke banen, projecten of traineeships. Zo kunnen ze er snel achter komen wat ze echt leuk vinden en waar ze goed in zijn. Wanneer ze hun talent ontdekt hebben, zijn ze volledig toegewijd en willen ze zich ontwikkelen. De functie wordt belangrijker dan de naam van de werkgever.”

Werkgevers die de interesse willen wekken van deze toegewijde jongeren kunnen dit doen door uitdaging, een goed salaris en een geweldige werksfeer te bieden. Een goede werk/privébalans vinden jongeren (nog) niet belangrijk. Bij de keuze tussen meer salaris of meer vrije tijd, koos het merendeel ‘meer salaris’.

Over het onderzoek
Het onderzoek Oriëntatie Beroepsbevolking is uitgevoerd in juli 2014 in opdracht van Monsterboard door onderzoeksbureau Initial Concept en werd gehouden onder ruim 1000 werkenden, werkzoekenden, studenten en zzp’ers in Nederland in de leeftijdscategorie van 18–60 jaar. De interviews zijn online afgenomen (CAWI methode: Computer Aided Web Interviewing). Respondenten zijn geworven uit een zeer groot nationaal representatief panel genaamd ‘inVotes’. Het inVotes panel is ISO 26362 gecertificeerd. Voor weging is gebruikgemaakt van de Gouden Standaard.

Download PDF
Download PDF
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

berichten