Mobiel gebruik werkzoekenden in twee jaar tijd verdubbeld

Monsterboard: arbeidsmarkt is gefragmenteerd en complex

19 FEBRUARI 2015, AMSTERDAM
Samenvatting
De dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt neemt toe. Er waren in 2014 meer vacatures (+30%) - vooral voor flexibele functies. In de tweede helft van 2014 vonden sinds jaren weer meer mensen een baan (57.000 volgens CBS). En dat doen ze steeds vaker via mobiele apparaten.

Mobiel gebruik verdubbelde de afgelopen twee jaar zelfs naar 30%. Ook diverse sociale kanalen en specialistische sites worden meer ingezet. Dit blijkt uit het Monster Year Report, een jaarlijks arbeidsmarktrapport van carrièresite Monsterboard dat vandaag is verschenen. De vele kanalen en de ontstane versnippering online leiden tot een gefragmenteerde en complexe arbeidsmarkt, aldus de carrièresite.

“De wildgroei van bronnen en mogelijkheden op het internet biedt enorme kansen voor de recruitmentsector. Tegelijkertijd wordt dankzij nieuwe middelen, databases en netwerken de markt minder overzichtelijk. Voor werkzoekenden én recruiters is het lastiger geworden de arbeidsmarkt te doorgronden”, zegt Gian Zandonà, Managing Director van Monsterboard.nl. “Werkgevers die slim gebruik maken van de voordelen van mobiel en social, bijvoorbeeld door de corporate website te optimaliseren, hebben een stapje voor op de concurrentie. Omgekeerd geldt dit ook voor werkzoekenden. Zij doen er goed aan om hun online profielen nauwkeurig en up-to-date te houden.”

30% verkeer naar Monsterboard via mobiel
Vergeleken met twee jaar terug is mobiel verkeer naar Monsterboard verdubbeld. Waar twee jaar terug 15% van de bezoekers via een mobiel of tablet binnenkwam is dat nu 30%. Bijna een kwart (24%) zet sociale media in om banen te vinden. Bovendien is 17% van de werkzoekenden actief bezig met hun digital footprint, om zichzelf voor werkgevers op de markt te zetten (volgens AGO).

Net als voorgaande jaren oriënteren de meeste werkzoekenden op Monsterboard in de ochtend, van 9 tot 12, naar nieuwe banen. Ook na het eten, om 19.00 uur, neemt het bezoek toe. Op maandagen en dinsdagen wordt de site het meest bezocht. Een derde van de bezoeken vindt dan plaats. De drukste dag van het jaar was maandag 27 oktober met 80.765 bezoeken. Secretaresse en administratie(f) waren de meest gebruikte zoekwoorden op Monsterboard in 2014. Horeca, chauffeur, receptioniste en parttime zijn opvallende stijgers in de top 10 van zoekwoorden. De meest gevraagde functies vallen ook binnen de IT en technische sector.

Top 10 zoektermen op Monsterboard.nl

1 Secretaresse
2 Administratief
3 Administratie
4 Horeca
5 administratief medewerker
6 Chauffeur
7 Ict
8 Verkoop
9 Marketing
10 Koerier

Vacaturesites meest gebruikte bron
Vacaturesites waren in 2014 de meest gebruikte oriëntatiebron voor werkzoekenden (53%) zo blijkt uit cijfers van het (AGO). De open sollicitatie (35%) en de inzet van het eigen netwerk (34%) stonden dit jaar op de respectievelijk tweede en derde plaats.
Download PDF
Download PDF
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

berichten