Marketing & communicatie medewerkers verwachten loonsverhoging

26 MAART 2015, AMSTERDAM
Samenvatting
Het gemiddeld bruto uurloon in de marketing & communicatie sector bleef in 2014 gelijk. Medewerkers verdienden gemiddeld € 15,00 per uur. Dit blijkt uit de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index, een rapport dat inzicht geeft in loonontwikkelingen in Nederland.

Maar liefst 82 procent van de medewerkers verwacht in 2015 een loonsverhoging terwijl bijna de helft (46 procent) van de medewerkers tevreden is met zijn loon. In beide gevallen is dit meer dan in alle andere sectoren. Het aantal uitgekeerde bonussen steeg in 2014 iets.

“Medewerkers in de marketing & communicatie sector hebben duidelijk meer vertrouwen in een positieve loonontwikkeling dan in andere sectoren”, aldus Paulien Osse, directeur bij Wage Indicator. “De snelste weg naar een hoger salaris is nog altijd een nieuwe baan. Het is dan ook een goed moment om je te oriënteren op nieuwe kansen en de volgende stap in je carrière te zetten”, zegt Gian Zandonà, Managing Director bij Monsterboard.nl.

Loon in marketing & communicatie op landelijk gemiddelde
In 2014 bleef het bruto uurloon in marketing & communicatie sector gelijk. In de productiesector daalde het uurloon met -3,7 procent het meest terwijl het uurloon in de horeca met 2,9 procent het meest steeg. Met een gemiddeld bruto uurloon van € 15,00 ligt het uurloon 60 cent hoger dan gemiddeld.

Medewerkers verwachten loonsverhoging in 2015
Volgens de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index verwacht maar liefst 82 procent van de marketing & communicatie medewerkers in 2015 een loonsverhoging. Dit percentage verdubbelde ten opzichte van 2013. In geen enkele andere sector is deze verwachting hoger. Tegelijkertijd waren medewerkers in de marketing & communicatie sector het meest tevreden met hun loon. Bijna de helft (46 procent) is tevreden met hun loon. Wel is een kwart van de medewerkers onzeker over het loon in 2015, dit is gelijk gebleven ten opzichte van 2013.

13e maand vaker ontvangen
Het aantal uitgekeerde eindejaar bonussen steeg in de marketing & communicatie sector van 3 naar 6 procent. Ook de 13e maand wordt vaker uitgekeerd. In 2014 ontving 10 procent van de medewerkers een 13e dertiende maand, tegenover 0 procent in 2013. Het aantal winstuitkeringen bleef gelijk met 3 procent. Overige bonussen zijn nagenoeg gelijk gebleven en werden in 2014 ontvangen door 7 procent van de medewerkers.

Tips van monsterboard over salarisonderhandeling:

“Goede onderhandelaars zijn in de eerste plaats goede luisteraars. Laat de ander ook spreken en luister naar zijn argumenten, stel open vragen om er achter te komen wat zijn beweegredenen zijn. Vooral waarom is een uitstekend middel om door te vragen. Als jij weet hoe de ander in het gesprek staat, weet je precies welke troeven jij kan spelen om te laten zien dat jij de betere voorwaarden verdient. Laat je niet wegsturen met algemeenheden maar vraag op zijn minst naar de achtergrond hiervan”, zegt Gian Zandonà.

De Loonwijzer/Monsterboard Wage Index
De Loonwijzer/Monsterboard Wage Index is het resultaat van de jarenlange relatie tussen Monsterboard en Loonwijzer en hun gezamenlijke behoefte aan een transparante arbeidsmarkt. Loonwijzer is een onafhankelijke non-profit organisatie die data over lonen in meer dan tachtig landen onderzoekt en vergelijkt. Monsterboard is marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent. Samen geloven beide partijen dat deze Index meer openheid creëert in ‘de wereld van werk’.

Download PDF
Download PDF
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

berichten