20 procent IT’ers wordt liever benaderd dan dat ze zelf een nieuwe baan zoeken

09 JULI 2015, AMSTERDAM

7 op de 10 IT’ers in Nederland vindt het leuk als ze benaderd worden voor een baan die bij hen past. Ondanks dat IT’ers wekelijks en soms zelfs dagelijks worden benaderd, stelt meer dan de helft dat hun ego hierdoor wordt gestreeld. Voor één op vijf geldt bovendien dat ze liever benaderd worden dan dat ze zelf op zoek gaan naar vacatures en 13 procent is aan zijn laatste baan gekomen doordat hij direct benaderd is. Dit blijkt uit een onderzoek van Monsterboard, uitgevoerd onder ruim 500 IT’ers.

Hoewel bijna de helft van de respondenten aangeeft nieuwsgierig te zijn naar aanbiedingen van bedrijven, komt het nog te vaak voor dat vacatures die worden aangeboden voor hen niet relevant zijn. Een grote ergernis bij veel IT’ers (ongeveer 44 procent) is dan ook dat recruiters of bedrijven vaak niet begrijpen wat hun werk inhoudt. Bijna de helft van de respondenten geeft aan direct af te knappen wanneer dit gebeurt. Bij bijna een kwart van de respondenten hoeven bedrijven niet meer aan te kloppen; zij zijn te vaak benaderd voor een functie die niet bij hen past. Wanneer dit gebeurt, heeft bijna de helft besloten om niet meer te reageren.

Stuur de IT’er een e-mail
72 procent van de IT’ers wordt het liefst benaderd per e-mail en 43 procent via sociale media. Hoewel IT’ers zelf een e-mailbericht prefereren, gebruiken recruiters toch vooral social media. 62 procent van de ondervraagde IT’ers is benaderd via social media, tegenover 55 procent via e-mail.

Maar liefst 48 procent van de reeds benaderde IT’ers is namelijk altijd nieuwsgierig naar de aanbieding en 67 procent geeft aan dat ze altijd open staan voor een nieuwe baan mits het aanbod goed is, aldus het onderzoek van Monsterboard. Ruim een derde van de respondenten voelt zich gevleid of vindt het leuk. Slechts 10 procent vindt het vervelend als ze benaderd worden en 6 procent is dermate vaak benaderd dat het voor hen niet meer hoeft. Volgens Monsterboard is een IT’er best te verleiden, maar dienen bedrijven zich goed te verdiepen in de kandidaat die je gaat benaderen en daar kun je best ver in gaan.

“IT’ers zijn nog altijd erg gewild en daarom ook moeilijk te verleiden. Als je IT talent wilt binnenhalen moet je ze verrassen door je te verdiepen in hun persoonlijke interesses en talenten. Het zijn soms de kleine dingen waarmee je iemand over de streep kunt trekken”, aldus Gian Zandonà, managing director van Monsterboard.nl.

IT’ers bewust online vindbaar voor recruiters
Bijna twee derde van de IT’ers geeft aan online vindbaar te zijn. Hiervan is maar liefst 87 procent op sociale media te vinden. Ongeveer de helft van de mensen die online vindbaar zijn, doen dit zodat recruiters of bedrijven contact met hen kunnen opnemen. Andere redenen zijn netwerken (33 procent) en het portfolio laten zien (32 procent). Slechts 22 procent van de respondenten die niet vindbaar zijn, doen dit om niet door recruiters benaderd te worden, de belangrijkste redenen dat ze niet vindbaar zijn hebben echter te maken met privacy en desinteresse in de kanalen.

“Social media zijn een manier om op een laagdrempelige manier in contact te komen met kandidaten, maar zeker ook een rijke bron aan informatie over potentiële werknemers,” aldus Gian Zandonà, managing director van Monsterboard.nl. “Het biedt je de mogelijkheid ook persoonlijke informatie te achterhalen om zo je aanbod nog beter voor te bereiden. Onze geavanceerde technologie zoals TalentBinkoppelt de kracht van sociale media aan onze recruitmenttools en is een zeer geschikte manier om latent werkzoekenden te benaderen. Zo kun je bijvoorbeeld een theeliefhebber uitnodigen voor een kopje thee in plaats van koffie. Het lijkt een klein verschil, maar het laat wel zien dat je je hebt verdiept in die persoon.”

Video: IT’ers zelf aan het woord over carrière en recruiters

Afbeeldingen
Contactpersonen
Over Monsterboard

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent.

Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

berichten